Doskonali liderzy często posiadają i rozwijają wyjątkowe umiejętności słuchania. Czy kiedykolwiek zauważyłeś, że mamy dwoje uszu, ale tylko jedne usta? Nie wahaj się więc słuchać swoich pracowników, nie myśląc o tym, że przekonasz ich, że Twój pomysł jest najlepszy!
Wiele powodów, dla których warto słuchać
Rozwijanie umiejętności słuchania jest jedną z podstawowych cech lidera. Dzielenie się pozwala ci zrobić krok do tyłu od twoich decyzji. Nie uchroni Cię to przed popełnieniem złych, ale wyciągniesz z nich wnioski. Słuchanie dostarczy Ci również informacji i nowych pomysłów, które możesz rozwinąć lub po prostu otworzyć nowe opcje w wielu przypadkach. Przede wszystkim pozwala na stworzenie relacji opartej na zaufaniu ze współpracownikami oraz lepsze zrozumienie aspiracji i potrzeb swoich rozmówców. Podczas rekrutacji celem jest rekrutowanie lepszych od siebie, a więc korzystanie z umiejętności uzupełniających, a słuchanie jest atutem, który sprawi, że rzadka perła nie zostanie przeoczona.
Wiele powodów, dla których warto być empatycznym
Empatia polega na umiejętności decentralizacji siebie w celu otwarcia się na osobę. Zrozumienie rzeczywistości drugiej osoby i przeniesienie się na jej doświadczenia, jej życie lub jej odczucia dotyczące sytuacji jest jednym z kluczy, ponieważ pozwala pracownikowi poczuć się naprawdę rozważanym, a nie ocenianym. Jednocześnie pracownicy czują, że mogą bardziej wyrazić siebie.
Empatia i otwartość na innych
Poprawia się klimat społeczny, komunikacja między pracownikami lub z Tobą staje się bardziej efektywna, wzrost inicjatyw w pełni sprzyja rozwojowi, zmiany lub rozwój są przeżywane ze spokojem. Pamiętaj jednak, że empatia polega na dążeniu do zrozumienia, a niekoniecznie do aprobaty wszystkiego. Więc przestań słuchać siebie i otwórz uszy!
Jak rozwijać umiejętność słuchania?
Nawet jeśli jesteś menedżerem, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś czekał na swoją kolej do zabrania głosu. Zacznij od zwracania uwagi na informacje zwrotne i pokazania, że jesteś gotów poświęcić czas na wysłuchanie sugestii. Prawdziwi liderzy są często postrzegani jako osoby dostępne, z którymi można łatwo i o każdej porze porozmawiać, choć może się to skomplikować, gdy za kilka miesięcy struktura osiągnie rozmiary, które nie pozwalają już na komunikację z każdym pracownikiem. Aby wzbudzić chęć wymiany zdań, słuchaj uważnie i pokaż, że jesteś szczerze zainteresowany tym, co się mówi, zanim zaczniesz mówić.
Słuchać, ale bez uprzedzeń
Nie chodzi tu o udawanie, ale o koncentrowanie się na wszystkim, co się do nas mówi, niezależnie od tego, czy krytyka jest pozytywna, czy negatywna. Jeśli Twoje słuchanie ogranicza się do techniki menedżerskiej, Twoi pracownicy wykryją to w mgnieniu oka i stracą do Ciebie zaufanie. Wtedy przestaniesz myśleć, że tracisz czas, ponieważ branie pod uwagę drugiej osoby jest inwestycją, która może się szybko zwrócić. Rozwiązywanie konfliktów jest często bardziej czasochłonne niż ich rozładowywanie, gdy już się pojawią. Nie zapominaj, że problemy mogą prowadzić do innych poważnych problemów, takich jak rotacja pracowników, nieobecności i utrata produktywności.
Opanuj technikę przeformułowania
Aby zachęcić do słuchania, istnieją takie techniki jak przeformułowanie. Polega to na sparafrazowaniu własnymi słowami, w sposób syntetyczny i nie oceniający, tego, co właśnie zostało powiedziane. Metoda ta pozwala sprawdzić, czy Twoje opinie są dokładne, rozwiać uprzedzenia i nieporozumienia oraz być uważnym na problemy Twoich kolegów.